RADIO BLOG CHOSZCZNO FORUM TV

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

niedziela, 31 sierpnia 2025

Burza w starostwie: Wicestarosta oskarża skarbnik o mobbing. Sprawa trafiła do prokuratury

 


Wewnętrzny konflikt na samym szczycie władzy wykonawczej Powiatu Choszczeńskiego wyszedł na jaw podczas VIII sesji Rady Powiatu. Stanisław Rydz, wicestarosta, publicznie potwierdził, że złożył do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez skarbnik powiatu, Elżbietę Rybkę-Markiewicz. Chodzi o podejrzenie stosowania mobbingu wobec podwładnej pracownicy. Sprawa wstrząsnęła lokalnym samorządem i rzuca cień na zarządzanie starostwem.

Cała sprawa wybuchła podczas debaty nad udzieleniem wotum zaufania dla zarządu. Gdy radni zadawali trudne pytania, wicestarosta Stanisław Rydz stanowczo, ale i z dystansem, potwierdził doniesienia.

— Zaistniała sytuacja, o której pan wspomniał, jeżeli chodzi o osobę pani skarbnik, doszło do sytuacji, której byłem świadkiem i moim obowiązkiem jako szefa w tym dniu było zawiadomienie prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa — mówił Rydz z mównicy. — Takiego obowiązku dokonałem. Prokuratura prowadzi postępowanie — dodał, wzywając do cierpliwości i zdając sprawę na ręce wymiaru sprawiedliwości. — Dajmy popracować służbą.

Starosta: Wewnętrzne śledztwo nie potwierdziło zarzutów

W obronę skarbnik, a także w obronę dobrego imienia urzędu, od razu rzuciła się starosta Wioletta Kaszak. Przedstawiła radnym i opinii publicznej swój punkt widzenia, oparty na wewnętrznym, administracyjnym postępowaniu, które zarządziła jako bezpośredni przełożony obojga urzędników.

— Kiedy zostałam poinformowana o sytuacji, którą została uznana jako mobbing, oceniłam tę sytuację, przeprowadziłam zgodnie z procedurą rozmowy pomiędzy osobą, na której ten mobbing miał być prowadzony, a także odbyło się to zgodnie, zostało sporządzone z tego protokół — relacjonowała starosta Kaszak.

Jej słowa wskazują na poważne traktowanie zarzutów i standardową procedurę antymobbingową. Jej wyniki były jednak inne niż oczekiwał wicestarosta.

— Osoba, która rzekomo była mobbingowana, oświadczyła, że wobec niej nie był prowadzony mobbing. Rozmawiałam również z osobą i przeprowadziłam oficjalną rozmowę również z osobą, która rzekomo mobbingowała. Jasno stwierdziłam, że tego mobbingu nie było — oświadczyła starosta. — I takie oświadczenie moje poszło również do prokuratury.

Mimo to, jak podkreśliła, sprawa toczy się dalej, a ona sama, nie będąc ani sędzią, ani prokuratorem, musi uszanować ten proces.

Radni zaniepokojeni wizerunkiem i trwałością konfliktu

Sprawa wewnętrznego konfliktu, który wymknął się spod kontroli i trafił na zewnątrz, głęboko zaniepokoiła radnych. Robert Adamczyk, zabierając głos, wskazywał na szerszy, niepokojący kontekst całej sytuacji.

Pytał, czy zgłoszenie dotyczyło pojedynczego incydentu, czy może było kulminacją długotrwałego, narastającego problemu. Zwrócił też uwagę na niezwykle wymowny szczegół: podczas wcześniejszego głosowania nad powierzeniem funkcji skarbnik Elżbiecie Rybce-Markiewicz, wicestarosta Stanisław Rydz… głosował *przeciw*. To sugeruje, że konflikt lub głęboka nieufność między dwojgiem członków zarządu istnieje od dłuższego czasu i wykracza daleko poza jedną, gorącą sytuację.

— Gdzie proszę o zabranie głosu pana wicestarosty? — pytał retorycznie Adamczyk. — Jaki to ma wpływ na wizerunek starostwa i powiatu choszczyńskiego?

To pytanie pozostaje bez dobrej odpowiedzi. Publiczne ujawnienie tak poważnego konfliktu między najwyższymi rangą urzędnikami z pewnością nie służy wizerunkowi starostwa jako miejsca stabilnego, dobrze zarządzanego i free from toxic relationships.

Sprawa w prokuraturze

Na dzień sesji, 6 czerwca 2025 roku, sprawa znajduje się w toku postępowania prowadzonego przez Prokuraturę Rejonową. Żadna ze stron nie została jeszcze oficjalnie oczyszczona z zarzutów ani nie postawiono nikomu aktu oskarżenia. Stanisław Rydz złożył już swoje zeznania.

Ostateczny werdykt leży więc w rękach wymiaru sprawiedliwości. Niezależnie od jego wyniku, polityczne i wizerunkowe reperkusje tego wewnętrznego starcia będą odczuwalne w choszczeńskim samorządzie jeszcze długo po zakończeniu postępowania. Sprawa ujawniła bowiem głęboki kryzys zaufania i komunikacji w sercu władzy wykonawczej powiatu, który może rzutować na przyszłe decyzje personalne i atmosferę pracy w urzędzie.


VIII Sesja Rady Powiatu Choszczyńskiego

Podsumowanie VIII sesji Rady Powiatu Choszczeńskiego:

1. TEMAT GŁÓWNY: Sesja miała charakter sprawozdawczo-absolutoryjny. Głównym punktem było rozpatrzenie Raportu o Stanie Powiatu za 2024 rok oraz udzielenie absolutorium Zarządowi z wykonania budżetu.

2. KONTROWERSJE: Debata była burzliwa. Radni (głównie Piotr Kamela) zarzucali Zarządowi:

*   Wypłatę rekordowego ekwiwalentu (84 tys. zł) dla Starosty za urlop.

*   Finansowanie niepotrzebnych szkoleń dla urzędników.

*   Utrudnianie dostępu do informacji publicznej.

*   Sprawę wewnętrznego konfliktu (zawiadomienie Wicestarosty do prokuratury o mobbing na Skarbnik).

3. OBRONA ZARZĄDU: Starosta Wioletta Kaszak stanowczo broniła wszystkich decyzji, twierdząc, że były legalne i podejmowane dla dobra powiatu. Podkreślała rekordowe inwestycje drogowe i wysokie miejsca w rankingach.

4. WYNIK GŁOSOWANIA: Pomimo krytyki, Zarząd uzyskał zarówno wotum zaufania, jak i absolutorium. Głosowania nie były jednomyślne (12 za, 4 wstrzymujące).

5. INNE UCHWAŁY: Rada jednogłośnie przyjęła szereg uchwał, m.in. ws.:

*   Budowy przejścia dla pieszych w Krzęcinie (program "Razem Bezpieczniej").

*   Pomocy finansowej dla gminy Bierzwnik.

*   Zmian w budżecie na 2025 rok.

Podsumowanie: Sesja pokazała wyraźny konflikt pomiędzy Zarządem a częścią Rady. Mimo oskarżeń o niegospodarność i brak jawności, Zarząd został rozliczony pozytywnie, głównie dzięki wymiernym inwestycjom i pozytywnej opinii regionalnej izby obrachunkowej.

Debata wyraźnie ilustruje podział ról w samorządzie:

1.  Zarząd (W. Kaszak, S. Rydz) skoncentrowany na obronie swoich decyzji i legitymizacji swoich działań poprzez osiągnięcia i opinie instytucji zewnętrznych.

2.  Rada (R. Adamczyk, P. Kamela) pełniąca funkcję kontrolną, ale w dwóch różnych stylach:

    *   Adamczyk reprezentował styl konstruktywnej krytyki, dążący do wyjaśnienia problemów w celu poprawy.

    *   Kamela reprezentował styl bezkompromisowej konfrontacji, mając na celu ujawnienie i napiętnowanie nieprawidłowości.

Pomimo ostrej krytyki, Zarząd uzyskał cel w postaci udzielenia wotum zaufania i absolutorium, co sugeruje, że dla większości radnych argumentacja oparta na konkretnych inwestycjach i pozytywnych opiniach RIO przeważyła nad zarzutami o charakterze personalnym i moralnym.

Podczas VIII sesji Rady Powiatu Choszczeńskiego Piotr Kamela zabierał głos trzykrotnie, a jego wypowiedzi były ostre, krytyczne i skupiały się na zarzutach o niewłaściwe gospodarowanie pieniędzmi publicznymi oraz utrudnianie dostępu do informacji publicznej.

1. Pierwsze wystąpienie (w debacie nad Raportem o Stanie Powiatu)

Kamela przedstawił cztery główne zarzuty pod adresem Zarządu z 2024 roku:

1.  Rekordowy ekwiwalent za urlop dla Starosty:

    *   Oskarżył Starostę Wioletę Kaszak o otrzymanie ekwiwalentu w wysokości 84 692 zł za 91 dni niewykorzystanego urlopu z lat 2020-2024.

    *    Skonstatował, że choć wypłata mogła być formalnie zgodna z prawem, to jej "skala rodzi poważne wątpliwości natury moralnej i etycznej".

2.  Finansowanie nieadekwatnych szkoleń:

    *   Skrytykował wydawanie pieniędzy publicznych na szkolenia niezwiązane z obowiązkami służbowymi.

    *   Jako przykład podał szkolenie *"ABC skuteczności dyrektora placówki oświatowej"*, w którym uczestniczyli urzędnicy starostwa, a nie dyrektorzy szkół.

    *   Poinformował, że łącznie na takie szkolenia wydano 22 800 zł.

3.  Brak nadzoru nad godzinami pracy dyrektorów szkół:

    *   Zarzucił, że dyrektorzy i wicedyrektorzy, którzy mają obniżone pensum (wymiar godzin nauczania) po to, by skupić się na zarządzaniu placówką, prowadzą jednocześnie kilkanaście godzin nadliczbowych i płatnych zastępstw.

    *   Określił to jako "marnotrawstwo środków finansowych" i brak nadzoru ze strony Zarządu.

4.  Utrudnianie dostępu do informacji publicznej:

    *   Oskarżył Starostę o notoryczne odpowiadanie na wnioski dopiero w ostatnim, ustawowym terminie oraz o podważanie publicznego charakteru żądanych informacji (w szczególności chodziło o listy obecności).

    *   Stwierdził, że takie praktyki "faktycznie uniemożliwiają dostęp do danych", które powinny być jawne.

2. Reakcja na odpowiedź Starosty (ad vocem)

Gdy Starosta Wioletta Kaszak odparła zarzuty, Kamela zabrał głos ponownie, aby sprostować i doprecyzować:

*   W sprawie ekwiwalentu: Wyjaśnił, że nie pozwał Starosty, a jedynie zgłosił możliwość popełnienia wykroczenia do prokuratury. Zrobił to, ponieważ na swoje wcześniejsze zapytania otrzymywał – w jego ocenie – "wymijające odpowiedzi", co wzbudziło jego podejrzenia.

*   W sprawie informacji publicznej: Doprecyzował, że chodziło o listy obecności (a nie listy płac, jak wspomniała Starosta).

    *   Przyznał, że odpowiedzi były formalnie w terminie, ale zawsze "tuż przed upływem terminu".

    *   Podkreślił, że wyrok Sądu Administracyjnego I instancji przyznał mu rację i nakazał ujawnienie informacji, a Starosta odwołała się od tej decyzji do NSA.

3. Pytanie w punkcie interpelacji

Pod koniec sesji Kamela zadał kolejne, nowe pytanie:

*   Dotyczące utworzenia stanowiska wicedyrektora w Powiatowym Urzędzie Pracy. Zapytał:

    1.  Z jakiego powodu i z jakim przyrostem obowiązków wiązało się utworzenie tego nowego stanowiska?

    2.  Czy osoba, która wygrała konkurs, spełnia nowe, zaostrzone wymogi prawne obowiązujące od 1 czerwca 2025 roku?

Podsumowanie wypowiedzi Piotra Kameli:

*   Ton: Bezkompromisowy, oskarżycielski, konfrontacyjny.

*   Postawa: Krytyczna i kontrolna. Pełnił rolę radnego, który wnika w szczegóły finansowe i administracyjne, szukając nieprawidłowości i domagając się rozliczenia.

*   Główne cele::

    1.  Wykazanie marnotrawstwa i niegospodarności w wydawaniu pieniędzy publicznych (ekwiwalent, szkolenia, nadgodziny).

    2.  Zdemaskowanie praktyk utrudniających jawność życia publicznego (sprawa informacji publicznej).

    3.  Kontrola decyzji kadrowych i personalnych Zarządu (nowe stanowisko w UP).

*   Metoda: Operował konkretnymi liczbami, datami i przykładami, nadając swoim zarzutom mocny, merytoryczny wydźwięk.

Jego wystąpienia były kluczowe dla nadania debacie ostrego, konfliktowego charakteru i stanowiły bezpośrednie wyzwanie dla zarządzających powiatem.


https://youtu.be/KaKs8Qzq2Vg?si=wM8UYYTqanfaowdZ


piątek, 29 sierpnia 2025

Bezdomni z Choszczna przeprowadzą się do Stargardu


Choszczno chce współpracować ze Stargardem w walce z bezdomnością. Rada wyraziła zgodę na porozumienie

Rada Miejska w Choszcznie podjęła uchwałę nr XVI/127/2025 z dnia 21 lipca 2025 r., wyrażającą zgodę na przyszłe zawarcie strategicznego porozumienia międzygminnego z Gminą Miasto Stargard. Jego celem ma być wspólna realizacja zadania publicznego polegającego na zapewnieniu tymczasowego schronienia osobom bezdomnym z terenu Gminy Choszczno.


Sesja XVI Rady Miejskiej w Choszcznie


Streszczenie
Sesja Rady Miejskiej w Choszcznie obejmowała omówienie i uchwalenie szeregu projektów uchwał dotyczących strategicznego rozwoju gminy, wynagrodzeń i diet dla różnych funkcji samorządowych oraz kwestii związanych z planowaniem przestrzennym i rewitalizacją obszarów zdegradowanych. Podczas obrad poruszono także tematy dotyczące konsultacji społecznych i zaangażowania mieszkańców oraz omówiono wyniki kontroli komisji rewizyjnej dotyczącej struktury organizacyjnej i spraw płacowych urzędu miejskiego. W trakcie dyskusji podkreślano potrzebę dialogu pomiędzy radą a burmistrzem, a także konieczność lepszej komunikacji i aktywnego uczestnictwa mieszkańców w konsultacjach społecznych. Omówiono także szczegóły dotyczące inwestycji gminnych, takich jak modernizacja plaży miejskiej czy budowa biometanowni, a także kwestie bezpieczeństwa drogowego i organizacji miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami. Sesja zakończyła się podsumowaniem działań i zaproszeniem mieszkańców do udziału w kolejnych konsultacjach dotyczących likwidacji jednostek pomocniczych gminy.

Najważniejsze punkty
- Przyjęcie strategii rozwoju gminy na lata 2025-2034 oraz wyznaczenie obszarów zdegradowanych i rewitalizacji.
- Wprowadzenie zmian w regulaminach wynagradzania nauczycieli oraz ustalenie diet dla sołtysów, przewodniczących zarządów osiedli i radnych rady miejskiej.
- Omówienie konsultacji społecznych, które wykazały niską frekwencję, oraz apel o większe zaangażowanie mieszkańców.
- Dyskusja nad problemami finansowymi i płacowymi urzędu miejskiego, w tym przedstawienie raportu komisji rewizyjnej.
- Przedstawienie działań inwestycyjnych i pozyskania środków zewnętrznych na rozwój infrastruktury gminnej, w tym budowy placów zabaw i modernizacji remiz OSP.
- Omówienie kwestii bezpieczeństwa drogowego, organizacji miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych oraz problemów komunikacyjnych na ulicy Konopnickiej.
- Dyskusja na temat regulacji dotyczących wprowadzania psów na plażę miejską oraz konieczności dostosowania tablic informacyjnych do obowiązujących przepisów.
- Podsumowanie kontroli komisji rewizyjnej dotyczącej struktury organizacyjnej urzędu i spraw płacowych, wraz z rekomendacjami na przyszłość.

Najważniejsze informacje
- Projekty uchwał wprowadzono do porządku obrad na podstawie jednogłośnych głosowań radnych.
- Strategia rozwoju gminy ma charakter dobrowolny, ale jest kluczowa dla planowania i pozyskiwania środków zewnętrznych.
- Obszary zdegradowane definiuje się jako miejsca z negatywnymi zjawiskami społecznymi, gdzie skoncentrowane są działania naprawcze.
- Dieta sołtysów została ustalona na 600 zł miesięcznie plus 200 zł za każdą sesję, a przewodniczących zarządów osiedli na 300 zł plus 100 zł za sesję. Różnice w dietach były przedmiotem dyskusji.
- Konsultacje społeczne wykazały niewielkie zainteresowanie mieszkańców, co rodzi potrzebę lepszej promocji i zachęcania do udziału w procesach decyzyjnych.
- W raporcie komisji rewizyjnej wskazano braki kadrowe i konieczność optymalizacji struktury urzędu.
- Inwestycje infrastrukturalne obejmują modernizację placów zabaw, remiz OSP oraz plaży miejskiej, z uwzględnieniem bezpieczeństwa i potrzeb mieszkańców.
- Problemy komunikacyjne, takie jak brak chodnika na ulicy Konopnickiej czy organizacja miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych, wymagają dalszych działań i konsultacji.
- Ustalono, że generalny zakaz wprowadzania psów na plażę jest niezgodny z prawem, dlatego zaleca się prowadzenie psów na smyczy i sprzątanie po nich.

Najważniejsze wnioski
- Konieczne jest zwiększenie dialogu i współpracy między radą a organem wykonawczym, aby efektywnie rozwiązywać problemy gminy.
- Wzrost zaangażowania mieszkańców w konsultacje społeczne jest kluczowy dla skutecznego planowania rozwoju gminy i realizacji projektów.
- Transparentność i rzetelność w przedstawianiu skutków finansowych uchwał oraz ich źródeł finansowania jest niezbędna dla dobrego zarządzania budżetem.
- Wysokie wymagania wobec sołtysów i przewodniczących osiedli uzasadniają podwyższenie diet, choć konieczne jest ujednolicenie zasad wynagradzania.
- Kontrola komisji rewizyjnej wskazuje na potrzebę optymalizacji struktury urzędu, zwłaszcza w kontekście nieobsadzonych stanowisk i spraw płacowych.
- Wdrażanie inwestycji infrastrukturalnych powinno być konsultowane ze społecznością lokalną, z uwzględnieniem ich realnych potrzeb i możliwości finansowych.
- Regulacje dotyczące bezpieczeństwa i porządku publicznego, takie jak zasady korzystania z plaży czy organizacja ruchu drogowego, wymagają aktualizacji i komunikacji z mieszkańcami.

Najważniejsze cytaty
- „Strategia rozwoju gminy nie jest obowiązkowa, ale jest bardzo potrzebna, zwłaszcza w kontekście pozyskiwania środków zewnętrznych.”
- „Obszar zdegradowany to miejsce koncentracji negatywnych zjawisk społecznych, takich jak bezrobocie czy przestępczość.”
- „Podwyżki dla nauczycieli i innych grup muszą być zrównoważone w budżecie, bo to jest jedna pula pieniędzy.”
- „Konsultacje społeczne wykazały bardzo niskie zainteresowanie mieszkańców, co rodzi pytanie o skuteczność komunikacji.”
- „Generalny zakaz wprowadzania psów na plażę jest niezgodny z prawem, można wprowadzić zakaz wprowadzenia psów bez smyczy.”
- „Komisja rewizyjna nie może sama poszerzać zakresu kontroli bez uchwały rady.”
- „Ważne jest, aby mieszkańcy aktywnie uczestniczyli w procesach decyzyjnych, bo to od nich zależy rozwój gminy.”

Najważniejsze rekomendacje
- Zintensyfikować działania promocyjne i edukacyjne w celu zwiększenia udziału mieszkańców w konsultacjach społecznych.
- Ujednolicić zasady ustalania diet dla sołtysów i przewodniczących zarządów osiedli, uwzględniając ich zaangażowanie i koszty dojazdu.
- Zapewnić lepszy dialog pomiędzy burmistrzem a radą miejską, aby wspólnie wypracowywać rozwiązania finansowe i organizacyjne.
- Zwiększyć zatrudnienie i obsadę wakujących stanowisk w urzędzie miejskim, co poprawi efektywność pracy administracji.
- Kontynuować modernizację infrastruktury miejskiej, konsultując plany z mieszkańcami i dostosowując je do realnych środków finansowych.
- Aktualizować regulaminy i tablice informacyjne, aby były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, zwłaszcza w zakresie korzystania z terenów publicznych.
- Podejmować działania w zakresie bezpieczeństwa drogowego, w tym przebudowę ulic i organizację miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami.

Najważniejsze wyzwania
- Niska frekwencja mieszkańców w konsultacjach społecznych i ograniczona aktywność obywatelska.
- Trudności finansowe i brak jasności co do źródeł finansowania planowanych podwyżek wynagrodzeń i diet.
- Problemy komunikacyjne i infrastrukturalne, w tym brak chodników i odpowiednich miejsc parkingowych.
- Napięcia i brak pełnego porozumienia między radą a burmistrzem w kwestiach płacowych i organizacyjnych.
- Konieczność dostosowania przepisów lokalnych do wymogów prawa krajowego i unijnego.

Najważniejsze punkty (podkreślenia)
- [00:04:18] 🏛️ Otwarcie sesji i potwierdzenie quorum 13 radnych.
- [00:20:42] 📊 Wyznaczenie obszarów zdegradowanych i rewitalizacji – diagnoza problemów i możliwości wsparcia.
- [00:36:16] 📈 Omówienie strategii rozwoju gminy i jej roli w pozyskiwaniu środków zewnętrznych.
- [00:42:46] 💼 Dyskusja o podwyżkach wynagrodzeń nauczycieli i innych pracowników oraz możliwościach budżetowych.
- [01:04:26] 💰 Ustalenie diet dla sołtysów i przewodniczących zarządów osiedli – argumenty za różnicowaniem kwot.
- [01:17:52] 🏗️ Sprawozdanie burmistrza z działań, pozyskania funduszy i inwestycji infrastrukturalnych.
- [02:10:07] 🔍 Raport komisji rewizyjnej – kontrola struktury organizacyjnej i spraw płacowych urzędu miejskiego.
---

Kluczowe spostrzeżenia (analizy)
- [00:20:42] 🔎 Wyznaczenie obszarów zdegradowanych i rewitalizacji umożliwia skoncentrowanie działań i środków na najbardziej potrzebujących częściach gminy. To narzędzie prawne pozwala na efektywne zarządzanie kryzysowymi obszarami, ale wymaga dalszych działań operacyjnych ze strony burmistrza.
- [00:36:16] 📊 Strategia rozwoju gminy, choć formalnie dobrowolna, jest kluczowa dla uzyskiwania funduszy unijnych i krajowych. Dokument ten wyznacza długofalowe kierunki rozwoju i pozwala na lepszą koordynację działań administracji. Bez niej gmina traci szanse na wsparcie finansowe.
- [00:42:46] ⚖️ Dyskusja o podwyżkach wynagrodzeń pokazuje napięcia między oczekiwaniami radnych a możliwościami budżetowymi burmistrza. Brak jasności co do źródeł finansowania podwyżek rodzi niepewność i wymaga dalszych negocjacji i transparentności.
- [01:04:26] 💸 Różnice w dietach dla sołtysów i przewodniczących osiedli budzą kontrowersje. Argument o kosztach dojazdu jest uzasadniony, ale kwestia sprawiedliwości i spójności wynagradzania wymaga dalszych analiz i ewentualnych korekt.
- [01:17:52] 🏗️ Pozyskiwanie środków zewnętrznych i realizacja inwestycji, takich jak modernizacja remiz czy placów zabaw, są pokazem aktywności gminy w rozwijaniu infrastruktury, ale wymagają stałego monitoringu i efektywnej komunikacji z mieszkańcami.
- [02:10:07] 🗂️ Raport komisji rewizyjnej ujawnia problemy kadrowe i organizacyjne urzędu miejskiego. Nieobsadzone stanowiska i możliwe nieprawidłowości w dokumentach płacowych wskazują na potrzebę reform i usprawnień.
- [02:23:49] ⚖️ Wyjaśnienia prawne dotyczące kompetencji komisji rewizyjnej i uprawnień radnych podkreślają, że działania kontrolne muszą być zgodne z ustalonym zakresem, a indywidualne prawo radnych do żądania dokumentów nie może zastępować decyzji rady w zakresie kontroli.

Podsumowując, sesja Rady Miejskiej w Choszcznie była kompleksowym spotkaniem poświęconym kwestii rozwoju, zarządzania finansami, konsultacji społecznych oraz kontroli administracyjnej. Wyzwaniem pozostaje podniesienie efektywności komunikacji z mieszkańcami oraz znalezienie równowagi między oczekiwaniami a możliwościami finansowymi gminy.

czwartek, 12 czerwca 2025

Sesja XV Rady Miejskiej w Choszcznie

 


Podsumowanie

Nagranie przedstawia przebieg 15. sesji Rady Miejskiej w Choszcznie, koncentrując się przede wszystkim na szczegółowej prezentacji działalności Nadleśnictwa Choszczno oraz debacie nad raportem o stanie gminy i dyskusją nad udzieleniem wotum zaufania i absolutorium burmistrzowi Arturowi Raczyńskiemu za rok 2024. Sesja rozpoczęła się od powitania radnych, gości i sołtysów, a następnie przeszła do formalności, takich jak wycofanie projektu uchwały i przyjęcie protokołu poprzedniej sesji.

Kluczową częścią obrad była prezentacja nadleśniczego Jacka Gita, który przedstawił kompleksowy raport na temat lasów w gminie Choszczno, ich stanu, zagrożeń, działań ochronnych, planów gospodarki leśnej oraz współpracy z lokalną społecznością i przedsiębiorstwami. Podkreślił znaczenie zrównoważonej gospodarki leśnej, rosnące zasoby drewna, ale także problemy takie jak zagrożenia sanitarne, pożary, obecność wilków oraz kwestie ochrony przyrody. Omówił także działania inwestycyjne i edukacyjne prowadzone przez nadleśnictwo.

Druga część sesji poświęcona była dyskusji nad raportem o stanie gminy za rok 2024. Radni poruszali kwestie finansowe, inwestycyjne, demograficzne, edukacyjne i społeczne. Zwracano uwagę na trudną sytuację finansową gminy, zadłużenie, problem starzejącego się społeczeństwa, problemy w oświacie oraz konieczność lepszej współpracy między radą a burmistrzem. W trakcie debaty doszło do wymiany zdań na temat zarządzania gminą, podejmowanych decyzji kadrowych i inwestycyjnych, a także do analizy realizacji obietnic wyborczych burmistrza.

Na koniec sesji przeprowadzono głosowania nad kilkoma uchwałami, w tym wotum zaufania i absolutorium dla burmistrza. Wotum zaufania nie zostało udzielone z powodu braku bezwzględnej większości głosów, co odzwierciedlało krytyczne stanowisko części radnych wobec stylu zarządzania burmistrza. Natomiast absolutorium za wykonanie budżetu zostało udzielone jednogłośnie, potwierdzając zgodność finansową działań z obowiązującymi przepisami.

Sesja zakończyła się sprawozdaniem burmistrza z pracy między sesjami, informacjami o realizowanych projektach, konsultacjach społecznych, budżecie obywatelskim, a także interpelacjami i wolnymi wnioskami radnych.

Najważniejsze punkty:

- Powitanie uczestników i formalności sesyjne.

- Prezentacja działalności Nadleśnictwa Choszczno, w tym stan lasów, gospodarka leśna, zagrożenia oraz plany inwestycyjne.

- Debata nad raportem o stanie gminy 2024, poruszająca kwestie finansów, demografii, oświaty, współpracy między radą a burmistrzem.

- Głosowanie nad wotum zaufania (nieudzielone) i absolutorium (udzielone) dla burmistrza.

- Sprawozdanie burmistrza i informacje o realizowanych projektach oraz konsultacjach społecznych.

- Interpelacje i wolne wnioski radnych, m.in. dotyczące bezpieczeństwa na drogach i budżetu osiedli.

Najważniejsze wydarzenia i wnioski z sesji:

- Nadleśnictwo prowadzi zrównoważoną gospodarkę leśną, zwiększa powierzchnię lasów, chroni przyrodę, ale zmaga się z zagrożeniami naturalnymi i antropogenicznymi.

- Gmina stoi przed wyzwaniami finansowymi i demograficznymi, wymaga skuteczniejszej współpracy władz.

- Realizacja inwestycji i obietnic wyborczych trwa, lecz jest postrzegana jako niewystarczająca przez część radnych.

- Wotum zaufania dla burmistrza nie zostało udzielone, natomiast absolutorium za budżet uzyskał.

- Kontynuowane są działania na rzecz rozwoju gminy i poprawy jakości życia mieszkańców.

Najważniejsze wydarzenia (Wyróżnienia)

- [00:08:42] 🌳 Otwarcie 15. sesji Rady Miejskiej w Choszcznie, powitanie radnych i gości, w tym przedstawicieli Nadleśnictwa Choszczno.

- [00:13:00] 🌲 Prezentacja nadleśniczego Jacka Gita na temat lasów gminy – działalność, zagrożenia i plany gospodarcze.

- [00:56:24] 🐛 Omówienie wycinek sanitarnych i zagrożeń związanych z kornikiem drukarzem oraz innymi szkodnikami.

- [01:55:10] 📊 Debata nad raportem o stanie gminy – krytyka raportu za brak kompleksowej oceny działań burmistrza.

- [02:30:15] 🗳 Głosowanie nad wotum zaufania dla burmistrza – nieudzielenie z powodu braku większości głosów.

- [02:53:12] 📈 Jednogłośne udzielenie absolutorium burmistrzowi za wykonanie budżetu 2024.

- [03:05:15] 🏛 Sprawozdanie burmistrza z realizacji inwestycji, konsultacji społecznych i projektów budżetu obywatelskiego.

Kluczowe wnioski i analiza

- [00:13:38] 🌲 Znaczenie transparentnej gospodarki leśnej – Nadleśnictwo Choszczno podkreśla konieczność równoważenia potrzeb społecznych, gospodarczych i ochrony przyrody, co wymaga stałej edukacji społeczeństwa i dialogu z lokalną społecznością.

- [00:37:59] 🔥 Zagrożenia sanitarne i pożarowe – Nadleśnictwo musi reagować na szkodniki, choroby drzew i zagrożenia pożarowe, co czasem wymaga wycinki dużych fragmentów lasu, co bywa źródłem kontrowersji społecznych.

- [01:55:46] 📉 Problemy finansowe i demograficzne gminy – Raport wskazuje na wysokie zadłużenie gminy, niedobory w finansowaniu oświaty oraz malejącą liczbę mieszkańców w wieku produkcyjnym, co stawia poważne wyzwania przed władzami.

- [02:04:58] 🤝 Konflikt i brak współpracy między radą a burmistrzem – Radni wyrażają niezadowolenie z braku dialogu i konsultacji, co wpływa na efektywność zarządzania gminą i realizację inwestycji.

- [02:35:01] 🏗 Realizacja inwestycji i obietnic wyborczych – Burmistrz wskazuje, że wiele projektów jest w trakcie realizacji, ale proces ten jest długotrwały, wymaga funduszy i współpracy z różnymi instytucjami.

- [02:55:55] 💰 Pozytywna ocena finansowa budżetu – Mimo krytyki stylu zarządzania, realizacja budżetu jest zgodna z przepisami, co potwierdza pozytywna opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz komisji rewizyjnej.

- [03:07:00] 🌐 Aktywność społeczna i konsultacje – Wdrażany jest budżet obywatelski i konsultacje społeczne, co wskazuje na próby zwiększenia partycypacji mieszkańców w życiu gminy.

Najważniejsze wydarzenia (Polski)

- [00:08:42] 🌳 Otwarcie sesji Rady Miejskiej, powitanie gości i radnych.

- [00:13:00] 🌲 Prezentacja nadleśniczego o stanie lasów i planach gospodarczych.

- [00:56:24] 🐛 Problemy sanitarne lasu – kornik drukarz i inne zagrożenia.

- [01:55:10] 📊 Debata nad raportem o stanie gminy – krytyka i postulaty radnych.

- [02:30:15] 🗳 Głosowanie nad wotum zaufania dla burmistrza – brak akceptacji.

- [02:53:12] 📈 Udzielenie absolutorium za wykonanie budżetu.

- [03:05:15] 🏛 Sprawozdanie burmistrza o działaniach między sesjami.

Kluczowe wnioski (Polski)

- [00:13:38] 🌲 Transparentność i dialog w gospodarce leśnej są kluczowe dla zrównoważonego rozwoju.

- [00:37:59] 🔥 Walka z zagrożeniami naturalnymi wymaga elastyczności i edukacji społecznej.

- [01:55:46] 📉 Gmina stoi przed poważnymi wyzwaniami finansowymi i demograficznymi.

- [02:04:58] 🤝 Brak współpracy między radą a burmistrzem negatywnie wpływa na zarządzanie.

- [02:35:01] 🏗 Realizacja inwestycji wymaga czasu, funduszy i zaangażowania.

- [02:55:55] 💰 Budżet został zrealizowany zgodnie z prawem, co podkreśla profesjonalizm finansowy.

- [03:07:00] 🌐 Aktywność obywatelska i konsultacje społeczne to pozytywny kierunek rozwoju gminy.

Podsumowując, sesja Rady Miejskiej w Chocznie była kompleksowym i szczegółowym przeglądem sytuacji w gminie, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki leśnej oraz kondycji finansowej i społecznej samorządu. Mimo trudności i krytyki, władze podejmują działania zmierzające do stabilizacji i rozwoju gminy, jednocześnie wskazując na potrzebę lepszej współpracy i dialogu z radnymi i mieszkańcami.

---

wtorek, 11 marca 2025

📢 Podsumowanie ostatniej sesji Rady Miejskiej w Choszcznie - Michał Puziak - Radny Gminy Choszczno

 

📢 Podsumowanie ostatniej sesji Rady Miejskiej w Choszcznie
Post pojawia się z dużym opóźnieniem, ponieważ ostatnie dni spędziłem na wyjeździe studyjnym w ramach delegacji z Rady Miejskiej – o tym na pewno jeszcze będzie okazja opowiedzieć. Teraz jednak wracam do podsumowania kluczowych decyzji podjętych na ostatniej sesji.
________________________________________
Najważniejsze uchwały podjęte podczas sesji
✅ Uruchomienie wsparcia dla organizacji pozarządowych
Rada uchwaliła zmiany w „Programie współpracy gminy Choszczno z organizacjami pozarządowymi …”. To był ostatni krok do uruchomienia środków dla NGO-sów. W tym roku przeznaczono na ten cel kwotę 534 tys. zł, co jest efektem działań radnych i ich troski o sektor społeczny w gminie.
✅ Programy wsparcia społecznego
Przyjęto uchwały dotyczące przystąpienia gminy do realizacji programów prowadzonych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. W ramach tych działań w gminie mają powstać mieszkania wspomagane oraz utrzymane zostanie wsparcie dla seniorów.
✅ Uchwały organizacyjne i porządkowe
Na sesji głosowano również nad szeregiem uchwał porządkujących i organizacyjnych, które można znaleźć na BIP Choszczno.
________________________________________
Dyskusja wokół dodatkowych środków dla CRiS
Największe emocje wzbudziła zmiana w budżecie, która zakładała przekazanie dodatkowych 346 tys. zł dla Centrum Rekreacji i Sportu (CRiS). Dyskusja nie dotyczyła samej kwoty, lecz jej uzasadnienia – wskazywano bowiem, że konieczność dofinansowania wynikała pośrednio z odwołania Pawła Czapiewskiego z funkcji prezesa.
💡 Moje stanowisko było jasne – odwołanie prezesa było decyzją nieprzemyślaną i szkodliwą dla gminy. Wypowiedzi burmistrza na sesji tylko mnie w tym utwierdziły – decyzja ta nie była podyktowana dobrem spółki, lecz innymi względami.
Początkowo uważałem, że przekazanie tych środków nie ma uzasadnienia w tym momencie. Jednak jednodniowa przerwa w sesji i rozmowy z innymi radnymi doprowadziły do konkluzji, że należy oddzielić pewne kwestie grubą kreską. W efekcie większość radnych uznała, że trzeba przekazać te środki, aby w przyszłości nie było argumentu, że nowy prezes przejął spółkę w złej sytuacji finansowej.
🖐️ Była to kolejna ręka wyciągnięta do burmistrza przez Radnych – próba współpracy, której niestety burmistrz nie chce podjąć. Już na sesji zastępca burmistrza niezręcznie tę rękę odtrącił.
Czas pokaże, jak decyzje burmistrza wpłyną na funkcjonowanie gminy. Niestety, konsekwencje tych działań poniosą wszyscy mieszkańcy.
________________________________________
Transport publiczny
Ostatnie uchwały dotyczyły organizacji publicznego transportu zbiorowego. Na tym etapie szczegółowe informacje pojawią się dopiero w momencie jego faktycznego wdrożenia. Traktuję ten pomysł jako pilotażowy, ale idący w dobrym kierunku. Cieszy mnie, że mimo wszystko w urzędzie są jeszcze ludzie, którzy robią swoje – to małe, ale jednak światełko w tunelu dla naszej gminy.

Michał Puziak - Radny Gminy Choszczno

Właśnie otrzymałem odpowiedź od Choszczeńskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego, z której wynika, że organizacja III Festynu Rodzinnego na Staszica nie będzie możliwa. Powód? TBS nie chce zapewnić dostępności placu wcześniej niż na miesiąc przed planowaną imprezą!

Tomasz Jabłecki historia Choszczna

niedziela, 9 marca 2025

Paweł Czapiewski - Poszło więc w miasto (wierzę, że raczej jako rykoszet a nie główny pocisk) , że oto wywalili pierdołę, bo długów narobił. I w ogóle źle zarządzał więc nie było wyjścia. A pierdoła bronić się przez rok nie może

Nie żebrałem o pomoc, nie stałem w kolejce po dotacje, nie oczekiwałem specjalnego traktowania. Spółka powstała po to, by działać na rynku i zarabiać – i to właśnie robiłem. Co więcej, te rynkowe dochody sam sobie stworzyłem – nie przyszły znikąd, nikt mi ich nie podsunął na tacy. Zbudowałem je od podstaw, niemal w pojedynkę, poświęcając na to czas, energię i zaangażowanie.

Archiwum bloga

Dodaj artykuł

Popularne posty