postępowania w sprawie uchylenia mandatu Staroście
II OZ 1015/13 - Postanowienie NSA
Data orzeczenia
2013-11-18 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2013-10-31
Sąd Naczelny Sąd Administracyjny Sędziowie
Małgorzata Jaśkowska /przewodniczący sprawozdawca/ Symbol z opisem 6262 Radni
6411 Rozstrzygnięcia nadzorcze dotyczące gminy; skargi organów gminy na czynności nadzorcze
Hasła tematyczne
Organizacje społeczne
Sygn. powiązane
II SA/Sz 836/12 - Postanowienie WSA w Szczecinie z 2012-11-08
Skarżony organ Wojewoda Treść wyniku
Oddalono zażalenie
Powołane przepisy
Dz.U. 2012 nr 0 poz 270 art.33 par. 2
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jednolity.
SENTENCJA
Naczelny
Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA - Małgorzata Jaśkowska po
rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2013 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie
Ogólnoadministracyjnej zażalenia Stowarzyszenia L. w D. na
postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 5
czerwca 2013 r., sygn. akt II SA/Sz 836/12 wydane w przedmiocie odmowy
dopuszczenia Stowarzyszenia L. w D. do udziału w sprawie ze skargi L. Ś.
na zarządzenie zastępcze Wojewody Z. z dnia [...], nr [...] wydane w
przedmiocie wygaśnięcia mandatu postanawia: oddalić zażalenie
UZASADNIENIE
Zaskarżonym
postanowieniem z dnia 5 czerwca 2013 r., sygn. akt II SA/Sz 836/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie odmówił S. w D. dopuszczenia
do udziału w sprawie ze skargi L. Ś. na zarządzenie zastępcze Wojewody
Z. z dnia [...], nr [...] wydane w przedmiocie wygaśnięcia mandatu.
We
wniosku z dnia 25 lutego 2013 r. o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu przed Sądem I instancji wskazywano, że S. w D. jest
organizacją społeczną, do której statutowych zadań należy rozwijanie i
propagowanie inicjatyw, postaw i działań sprzyjających likwidacji
bezrobocia, wytwarzania atmosfery zaufania i szacunku do ludzi
tworzących miejsca pracy, upowszechnianie informacji o możliwości
znalezienia pracy, przyczynienie się do tworzenia miejsc pracy,
wspieranie organizacyjne i rzeczowe osób fizycznych, które podejmują
takie działania.
Ponadto we wniosku podnoszono, że interes prawny w
dopuszczeniu S. do udziału w sprawie wynika z faktu, iż od kilku lat
współpracuje z Powiatem C., w którym L. Ś. jest starostą i radnym. S.
niejednokrotnie zwracało się do Powiatu C. o pomoc finansową na
organizowane akcje i zawsze spotykało się ze zrozumieniem i wsparciem ze
strony L. Ś. Według wnioskodawcy utrata mandatu radnego przez L. Ś.
może spowodować, że P. C. nie będzie już tak przychylnie odnosił się do
realizacji celów statutowych S.
Odmawiając S. w D. dopuszczenia do
udziału w postępowaniu sądowoadministracyjnym na rozprawie w dniu 5
czerwca 2013 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wskazał, że
zgodnie z treścią art. 33 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2012
r., poz. 270 ze zm.- powoływanej dalej jako p.p.s.a.) udział w
charakterze uczestnika może zgłosić również osoba, która nie brała
udziału w postępowaniu administracyjnym, jeżeli wynik tego postępowania
dotyczy jej interesu prawnego, a także organizacja społeczna, o której
mowa w art. 25 § 4 tej ustawy, w sprawach innych osób, jeżeli sprawa
dotyczy zakresu jej statutowej działalności.
W ocenie Sądu I
instancji, wydanie postanowienia o dopuszczeniu bądź odmowie
dopuszczenia S. do udziału w postępowaniu sądowoadministracyjnym
toczącym się wskutek przedmiotowej skargi uzależnione jest od tego czy
sprawa, w której S. chce uczestniczyć, dotyczy jej statutowej
działalności. Cel statutowy oznacza, że sprawa dotyczy zasadniczych
kierunków działalności danej organizacji zapisanych w statucie lub innym
akcie regulującym wewnętrzny ustrój danej organizacji społecznej. Musi
zatem istnieć merytoryczne powiązanie, rozumiane w sensie prawnym, a nie
tylko faktycznym, przedmiotu postępowania administracyjnego z celami i
zakresem działania organizacji społecznej.
Sąd I instancji wskazał,
że z treści § 7 Statutu S. wynika, że celem S. jest: "wszechstronne
propagowanie metod i technik stosowanych w zakresie działalności na
rzecz bezrobotnych, współpraca i wzajemna pomoc członków S., współpraca z
osobami oraz instytucjami w zakresie zbierania informacji i wymiany
doświadczeń z dziedziny rynku pracy, doradztwo i pomoc
organizacyjno-ekonomiczna oraz szkolenie członków i innych podmiotów
zainteresowanych działalnością S., inne działania sprzyjające rozwojowi
statutowych celów organizacji, prowadzenie działalności integrującej
członków S. poprzez aktywność kulturalną, rekreacyjną i towarzyską."
W
ocenie Sądu I instancji, sformułowane w ten sposób szczegółowe cele S.
nie dają podstaw do uzasadnienia udziału S. w postępowaniu
sądowoadministracyjnym dotyczącym skargi na zarządzenie zastępcze
Wojewody Z. Działalność S. dotyczy wspierania na różnych płaszczyznach
osób bezrobotnych. Natomiast w niniejszej sprawie wniesiona skarga,
poddając kontroli Sądu zarządzenie zastępcze wojewody, jako akt nadzoru
nad działalnością samorządu powiatu, w istocie stanowi realizację prawa
do ochrony samodzielności jednostek samorządu terytorialnego. Skoro taki
cel nie należy do celów statutowych S., nie może być ono dopuszczone do
udziału w postępowaniu w sprawie ze skargi na zarządzenie zastępcze
wojewody.
Zażaleniem z dnia 3 lipca 2013 r. S. w D. zaskarżyło
postanowienie Sądu I instancji, wnosząc o jego zmianę poprzez orzeczenie
o dopuszczeniu do udziału w postępowaniu. Postanowieniu zarzucono
naruszenie art. 33 § 2 p.p.s.a. z uwagi na istnienie podstaw
pozwalających na uznanie, że sprawa o wygaśnięcie mandatu radnego L. Ś.
dotyczy zakresu statutowej działalności S.
W uzasadnieniu zażalenia
wskazywano, że S. w D., jest organizacją społeczną, do której
statutowych zadań należy rozwijanie i propagowanie inicjatyw, postaw i
działań sprzyjających likwidacji bezrobocia, wytwarzanie atmosfery
zaufania i szacunku do ludzi tworzących miejsca pracy, upowszechnianie
informacji o możliwości znalezienia pracy, przyczynianie się do
tworzenia miejsc pracy, wspieranie organizacyjne i rzeczowe osób
fizycznych, które podejmują takie działania. Wskazywano jednocześnie, że
Pan L. Ś. jako S. C., jest propagatorem inicjatyw, postaw i działań
sprzyjających likwidacji bezrobocia. Powiat C. i, kierowany przez zarząd
ze starostą Ś. na czele, realizuje już trzecią edycję programu "N.".
Jest to program finansowany ze środków Europejskiego Funduszu
Społecznego zachęcający i wspierający osoby zakładające własną
działalność gospodarczą. Zadaniem statutowym naszego stowarzyszenia jest
wspieranie osób, które propagują inicjatywy, postawy i działania
sprzyjające likwidacji bezrobocia. W związku z tym udzielenie wsparcia
Panu L. i Ś. mieści się w zakresie statutowych zadań stowarzyszenia.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje.
Zagadnienie
dopuszczenia do udziału w postępowaniu sądowym organizacji społecznej
zostało uregulowane w art. 33 § 2 p.p.s.a., zgodnie z którym organizacja
społeczna może zgłosić swój udział w postępowaniu sądowym, w sprawach
innych osób, jeżeli sprawa dotyczy zakresu jej statutowej działalności.
Prawo stawia zatem organizacje społeczne takie jak stowarzyszenia w
szczególnej pozycji ustrojowej. W sprawach sądowoadministracyjnych mogą
one występować w interesie własnym jako skarżący (art. 50 § 1 p.p.s.a.),
mogą jednak również występować w obronie interesu publicznego. Zgodnie z
treścią art. 1 ust. 3 ustawy Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z
2001 r., Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenia mają prawo wypowiadania
się w sprawach publicznych, co jest formą realizacji gwarantowanej
przepisami Konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997 r. wolności zrzeszania się
oraz prawa czynnego uczestniczenia w życiu publicznym.
W świetle
art. 33 § 2 p.p.s.a. każdy cel działania określony w statucie nadanym
czy przyjętym zgodnie z obowiązującym prawem może uzasadniać wystąpienie
z żądaniem dopuszczenia do postępowania sądowego, jeżeli przedmiot
postępowania wkracza w zakres działań organizacji społecznej, czy to ze
względu na czynności postępowania, czy też ze względu na jego wynik.
Celem wymienionym w statucie (regulaminie) organizacji, uzasadniającym
dopuszczenie organizacji społecznej do udziału w postępowaniu sądowym
może być nie tylko obrona indywidualnych interesów i praw swoich
członków, ale także na przykład propagowanie określonej działalności czy
pewnych idei, ochrona wartości materialnych i niematerialnych,
zapobieganie niekorzystnym zjawiskom społecznym lub ekonomicznym.
Ponadto przepis art. 33 § 2 p.p.s.a. stosuje się w takich przypadkach,
gdy toczy się postępowanie w sprawie jakiegoś podmiotu, a organizacja
społeczna zabiega o udział w tym postępowaniu, nie dlatego żeby wesprzeć
stronę, ale żeby przeciwstawić się jej żądaniom i interesom.
Organizacja społeczna może działać na rzecz jednej ze stron, wzmacniając
jej pozycję w postępowaniu, a może też nie wiązać swoich czynności
procesowych z interesami żadnej ze stron, mając na uwadze tylko
zachowanie wymagań interesu społecznego.
Przenosząc powyższe uwagi na
grunt rozpatrywanej sprawy Naczelny Sąd Administracyjny stwierdza, że
przedmiot postępowania sądowego dotyczącego stwierdzenia przez organ
nadzoru wygaśnięcia mandatu radnego nie jest merytorycznie powiązany z
celami statutowymi S. w D. Nie należy tracić z pola widzenia, że celem
postępowania sądowego w niniejszej sprawie jest kontrola zarządzenia
zastępczego Wojewody Z. z dnia [...], nr [...] wydanego w sprawie
wygaśnięcia mandatu w związku z wydaniem wobec radnego prawomocnego
wyroku warunkowo umarzającego postępowanie karne w sprawie popełnienia
przestępstwa umyślnego ściganego z oskarżenia publicznego.
Słusznie
zatem stwierdził Sąd I instancji, że sprawa ta dotyczy nadzoru
sprawowanego przez wojewodę nad działalnością jednostek samorządu
terytorialnego (powiatu). Sądowa ochrona samodzielności jednostek
samorządu terytorialnego nie należy do celów statutowych S. w D. W
świetle § 1 i 7 statutu S. (karty 98-101 akt sądowych) za takie cele
należy uznać poprawę warunków na rynku pracy poprzez wspieranie osób
bezrobotnych oraz różnego rodzaju inicjatyw mających na celu tworzenie
nowych miejsc pracy. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego,
realizacja tak określonych celów statutowych nie polega na wspieraniu w
ramach procesu sądowego osoby, wobec której wojewoda wydał zarządzenie
zastępcze w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego, nawet wówczas, gdy
osoba taka jako radny, czy starosta wspierał inicjatywy dotyczące
realizacji statutowych celów S. w D. Nie można bowiem zakładać, że inne
osoby będące radnymi nie będą przychylnie odnosić się do inicjatyw
społecznych, które wpisywać się będą w zakres statutowej działalności S.
Czym innym jest wdzięczność członków S. za wspieranie programów
wpływających na poprawę sytuacji na rynku pracy, a czym innym udział w
postępowaniu sądowym dotyczącym aktu nadzoru nad samorządem
terytorialnym.
Reasumując należy stwierdzić, że wspomniane
zarządzenie zastępcze Wojewody Z. z dnia [...], nr [...] wydane w
sprawie wygaśnięcia mandatu radnego nie mieści się w zakresie
przedmiotowym działalności statutowej wnoszącego zażalenie S. w D. Stąd
też w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego nie została spełniona
przesłanka określona w art. 33 § 2 p.p.s.a., zgodnie z którym
organizacja społeczna może być dopuszczona do udziału w postępowaniu
sądowoadministracyjnym w sprawach innych osób, jeżeli sprawa dotyczy
zakresu jej statutowej działalności. W świetle powyższego należało
oddalić zażalenie.
W związku z zawartym w uzasadnieniu zażalenia
wnioskiem S. w D. o zwolnienie od wpisu od zażalenia należy wskazać, że w
piśmie z dnia 3 października 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w
Szczecinie informował S., że postępowanie sądowe w niniejszej sprawie
jest - stosownie do treści art. 86 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. r. o
samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 595) - z mocy
prawa zwolnione od opłat sądowych.
Z uwagi na powyższe okoliczności,
Naczelny Sąd Administracyjny stosownie do art. 184 w związku z art. 197
§ 1 i 2 p.p.s.a. orzekł jak w sentencji postanowienia.
.........................................
s. Małgorzata Jaśkowska
Formularz kontaktowy
UM i Rada Miejska w Choszcznie
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Archiwum bloga
-
▼
2014
(53)
- ► października (5)
-
►
2013
(82)
- ► października (7)
-
►
2012
(33)
- ► października (8)
-
►
2011
(497)
- ► października (16)
Dodaj artykuł
Popularne posty
-
News - Wygraj wejściówki na Choszczno HIP HOP Night Battle! - Rap Graffiti Breakdance Hip-Hop.pl : "Wygraj wejściówki na Choszczno HIP ...
-
Strona główna › Obwody głosowania › zachodniopomorskie › choszczeński › Choszczno
-
Informacje ze spotkania | A.P. GAVIA Choszczno : "Informacje ze spotkania Opublikowano 21 stycznia 2011, autor: admin1 Bardzo dziękujem...
-
Przyjazny BIP Choszczno "Oświadczenia majątkowe za 2009 r."
-
Maltese (dog) - Wikipedia, the free encyclopedia : "The Maltese is a small breed of dog in the toy group. It descends from dogs origina...
-
Przyjazny BIP Choszczno : "Urząd Miejski w Choszcznie Burmistrz Choszczna burmistrz@choszczno.pl (095) 765 93 02 poniedziałek 1...
-
YouTube - VII SESJA RADY POWIATU w Choszcznie Komisja Rewizyjna Skład: 1. Ryszard Chruściel - Przewodniczący - PO 2. Jan Jagiełło Z-...
-
24Kurier - Starosta rzuca cień na platformę : "Starosta rzuca cień na platformę" "Osoba z wyrokiem nie może też być starost...
W uzasadnieniu postanowienia Sąd wskazał, że we wniosku o przyznanie prawa pomocy skarżący podał, że od kilku lat samotnie wychowuje i wspomaga dwoje dzieci, które wymagają jeszcze jego pomocy finansowej oraz opiekuje się swoją matką, która wymaga wsparcia medycznego i ciągłej opieki, z czym związane są zwiększone nakłady finansowe. Wskazał, że po śmierci żony celem uregulowania wszelkich spraw majątkowych zaciągnął kredyt w wysokości 150 tysięcy złotych. Zaciągnięty kredyt na zakup domu nie pozwala mu na dysponowanie środkami finansowymi umożliwiającymi wnioskodawcy zatrudnienie adwokata. Oświadczył również, że pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym wraz z 87-letnią matką, 28-letnią córką oraz 26-letnim synem. Posiada dom o powierzchni 192 m2 wraz z przydomową 14 arową działką, garażem oraz mieszkanie o powierzchni 75 m2. Osoby prowadzące wraz z nim gospodarstwo domowe nie posiadają majątków odrębnych. Skarżący nie posiada żadnych środków pieniężnych ani przedmiotów wartościowych. Źródłem utrzymania rodziny jest miesięczny dochód w kwocie 12.100 zł osiągany przez skarżącego z tytułu umowy o pracę, emerytura matki skarżącego w kwocie 1.281 zł, kwota 3.935 zł uzyskiwana przez córkę skarżącego z tytułu umowy o pracę oraz kwota 1.500 zł otrzymywana przez syna skarżącego również z tytułu umowy o pracę.
OdpowiedzUsuńUwzględniając powyższe okoliczności Sąd – powołując się na art. 246 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.jedn. Dz.U. z 2012 r. poz. 270, dalej: p.p.s.a.) - stwierdził, że nie można wnioskodawcy zaliczyć do osób, których środki do życia są ograniczone. Sąd nie stwierdził, by poniesienie przez skarżącego wydatku polegającego na uzyskaniu pomocy profesjonalnego pełnomocnika wiązałoby się z uszczerbkiem w koniecznym utrzymaniu rodziny. Wskazuje na to dochód czteroosobowej rodziny kształtujący się na poziomie 18.816 zł miesięcznie, czyli 4.704 zł na osobę, a także posiadany przez niego majątek – dom i mieszkanie. Odnosząc się do kosztów skarżącego związanych z ponoszeniem przez niego rat kredytów Sąd wskazał, że zaciąganie przez stronę zobowiązań jest indywidualną sprawą strony i nie może skutkować przerzuceniem na Skarb Państwa ciężaru ponoszenia kosztów powstałych z tytułu prowadzonych przez nią postępowań sądowych.
W zażaleniu na powyższe postanowienie L. Ś. zarzucił naruszenie art. 246 § 1 pkt 2 p.p.s.a. poprzez uznanie przez Sąd, że nie zachodzą przesłanki uzasadniające ustanowienie adwokata z urzędu. Wnosząc o zmianę zaskarżonego postanowienia i przyznanie prawa pomocy w zakresie częściowym obejmującym ustanowienie adwokata skarżący podkreślił, że jest wdowcem i sam wychowuje dwoje dzieci. Sprawa wygaśnięcia mandatu radnego jest dla niego bardzo ważna. Utrata mandatu może wiązać się w przyszłości również z utratą pracy w Starostwie Powiatowym. On sam nie jest osobą młodą, która mogłaby łatwo znaleźć pracę. Stres związany z obawą o swoją przyszłość powoduje, iż nie jest w stanie sam sprawnie poprowadzić sprawy przed sądem.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie.
UsuńStosownie do art. 245 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi prawo pomocy może być przyznane w zakresie całkowitym lub częściowym. Prawo pomocy w zakresie całkowitym obejmuje zwolnienie od kosztów sądowych oraz ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika (art. 245 § 2), natomiast prawo pomocy w zakresie częściowym obejmuje zwolnienie tylko od opłat sądowych w całości lub w części albo tylko od wydatków albo od opłat sądowych i wydatków lub obejmuje tylko ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika (art. 245 § 3).
Jak wynika z art. 246 § 1 pkt 1 p.p.s.a. przyznanie prawa pomocy osobie fizycznej w zakresie całkowitym następuje, gdy osoba ta wykaże, że nie jest w stanie ponieść jakichkolwiek kosztów postępowania. Przyznanie zaś prawa pomocy w zakresie częściowym następuje, gdy wnioskodawca wykaże, że nie jest w stanie ponieść pełnych kosztów postępowania, bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny (art. 246 § 1 pkt 2 p.p.s.a.).
W niniejszej sprawie Sąd pierwszej instancji, oceniając przedstawioną przez skarżącego jego sytuację majątkową, rodzinną i możliwości płatnicze, prawidłowo przyjął, że skarżący nie spełnia przesłanki z art. 246 § 1 pkt 2 p.p.s.a. skutkującej przyznaniem prawa pomocy w zakresie częściowym, tj. ustanowienia adwokata z urzędu. Należy podzielić stanowisko Sądu pierwszej instancji, że poniesienie przez wnioskodawcę kosztów ustanowienia pełnomocnika nie spowoduje uszczerbku w jego koniecznym utrzymaniu. Argumentacja zaś przedstawiona w zażaleniu, odnosząca się do stanu emocjonalnego w jakim znajduje się skarżący, który uniemożliwia mu sprawne prowadzenie własnej sprawy przed sądem, nie mogła skutkować uwzględnieniem zażalenia. Dokonując oceny, czy sytuacja wnioskodawcy uprawnia go do uzyskania prawa pomocy, Sąd bada przesłanki określone w art. 246 § 1 p.p.s.a., te zaś – jak wskazano powyżej – zostały przez Sąd prawidłowo ocenione.
Z powyższych względów Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie art. 184 w związku z art. 197 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, orzekł jak w sentencji postanowienia.
Starosta gra na zwłokę, czas leci za kilka miesięcy wybory i co mu tam po wyroku WSA.
UsuńSam powinien zrezygnować, to by nie było tego całego zamieszania. Ale pewnie za radą komunistki Buchajowej tej od wyrzucania gnoju, która zwietrzyła rodzinny interes został na posterunku hehe. Tak jak radna powiedziała piniądze nie śmierdzą. To ta wywłoka i reszta patologicznej brygady odpowiada za tą oborę powiatową
UsuńJest wiele osób w sejmie i samorządzie karanych. Tak ponoć prostowano skazę na sumieniu Lesława.
UsuńI pewnie za to rodzinka dostaje wsparcie z naszych podatków.
Forsowanie bezkarności dla przestępczości musi nas słono kosztować niestety.
Szkoda, że stowarzyszenie nie propaguje praworządności i poszanowania prawa, w tym przez ubogiego starostę którego tak zaciekle broni.Wiadomo było z góry, jak to się skończy ale cel osiągnięto,gdyż minęło koleje kilka miesięcy a wyroku w sprawie nadal nie ma.
OdpowiedzUsuńPromocja przestępczości i patologii. Bez nacjonalizacji się nie obejdzie
OdpowiedzUsuńŚliżewski zrób coś dla nas i powieś sie jeśli potrafisz zawiązać sznur. :)
OdpowiedzUsuńTo teraz wiemy dlaczego Towarzystwo Adoracji Przestępczości nielegalnie otrzymuje wszelkie wsparcia nagrody itd. Typowi komunistyczni złodzieje przy korycie.
OdpowiedzUsuńto się nazywa złodziejstwo na patencie
OdpowiedzUsuńWidać, ciekawa moda nastała w naszym kochanym starostwie, że pracują tam sami przestępcy. Zaczynając od starosty, a kończąc także na dość wysokim stanowisku informatyka, które zresztą zajmuje Jacek Kuźmiński - dla przypomnienia ten Pan został zatrzymany pod wpływem alkoholu i również prowadził samochód, żeby tego było mało próbował zbiec policji. Pytanie, kto wtedy i z ile mógł go wybronić, aby teraz pracował w starostwie?
OdpowiedzUsuńto syn pana janka jesli tak to wszystko wyjasnia w kwesti bezkarnosci władzy
UsuńAbstrahując do wypadku w Kamieniu Pomorskim to gdyby nie Policja ze Strzelec Krajeńskich nasz Pan Starosta mógł też taki wypadek spowodować albo jeszcze gorszy. Ale co tam -przecież odpokutował winy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
OdpowiedzUsuńPowinno się zasądzić na takim typie co najmniej 80 000 zł grzywny i 10 000 nawiązki i zakaz piastowania funkcji publicznych.
UsuńMoże ta katastrofa trafi do wyobraźni radnych i w końcu zdecydują się odwołać starostę- nie czekając na wyrok sądu.
OdpowiedzUsuńCzy ktoś może spowodować ,żeby nagranie ostatniej sesji Rady Powiatu Choszczno ,była bardzo cciekawa ,dlatego Opalony nie udostępnia jej.
OdpowiedzUsuńTej z 19 grudnia nie ma jeszcze czyli XXVII. Mija już pół miesiąca i jeszcze nie ma nagrania o co chodzi ? Ile było kamer na sali ???. Była TVECHO czy oni maja wyłącznośc teraz czy TVREGA
OdpowiedzUsuńPijani politycy traktowani są zbyt łagodnie przez swoje otoczenie i ...sądy. Warto zwrócić uwagę że niedawna nominacja na dyr ZS2 to żona sędziego
OdpowiedzUsuńczłowieku co ma piernik do wiatraka?
UsuńŚliżewski jest totalnym dnem, półgłówkiem i kupą gówna
OdpowiedzUsuńNiedawno Kamień Pomorski, dzisiaj pijany motorniczy. I główkują teraz co zrobić żeby było bezpieczniej, żeby nie powtarzały się takie tragedie. A gdzie byli jak Lesław Śliżewski pijany jak bela jechał w centrum miasta? Niska społeczna szkodliwość czynu???!!! Jakiś cyrk!!! A mogło być tak jak w Kamieniu Pomorskim. Brawo też dla katolickich sługusów, którzy dla kasy nie widzieli problemu.
OdpowiedzUsuńOd osób na stanowiskach wymaga się więcej. Niestety ale powinien z uwagi na to i w ramach sprawiedliwości społecznej dostać bezwarunkowe pozbawienie wolności. Dlatego ludzie widząc bezkarność polityków biorą to za normę i kopiują kryminalne zachowania. Ewidentna korupcja i degeneracja instytucji państwowych.
UsuńDlaczego egzekwowanie kary za jazde pod wpływem alko w przypadku takiej politycznej kurwy jak nasz opalony się nie odnosi ? Może ta kurwa wjebała kogoś w swoje gówno ?
OdpowiedzUsuńNieuchronność kary nie dotyczy prawdziwych złodziei tylko kieszonkowców.
OdpowiedzUsuńLudzie wsiadają po głębszym dlatego, że widzą bezkarność polityków i myślą, że im też ujdzie na sucho biedaki szkoda ich.
OdpowiedzUsuńChoszczeńska patologia w całej swej okazałości i głupocie. Jak można wspierać kryminalistów
OdpowiedzUsuńLesław Śliżewski, starosta choszczeński, który z zawartością dwa i pół promila alkoholu prowadził samochód nie zamierza rezygnować ze stanowiska. Na sesji powiatu tylko przeprosił za swoje zachowanie i okazało się że przekupił bandę która będzie wspierać powiatową przestępczość.
OdpowiedzUsuńCzy wymiaru sprawiedliwości nie razi, że wszyscy mówią o Choszcznie, że starosta który popełnił przestępstwo, rządzi w powiecie?
OdpowiedzUsuńMafia powiatowa działa nadal i wzmocniła się w swojej bezkarności
OdpowiedzUsuńDlaczego pan nadal sprawuje funkcję starosty, skoro prowadził pan samochód pod wpływem alkoholu?
- Sprawa jest w sądzie, czekam na finał - odpowiada Lesław Śliżewski, starosta powiatu choszczeńskiego.
Wina jest oczywista, to po co czekać na rozstrzygniecie sądu?
- Żeby usłyszeć werdykt sądu - wyjaśnia Lesław Śliżewski starosta powiatu choszczeńskiego
Korupcja polityczna i polityka pro przestępcza obraża godność uczciwych mieszkańców powiatu.
OdpowiedzUsuńNależy podkreślić,że również korupcja polityczna niektórych radnych gminnych, takich przysłowiowych cieci uderza w godność Rady Miejskiej i mieszkańców Choszczna.
UsuńPrzydał by się porządny reportaż na temat naszego powiatu. Ciekawe ile osób sprawdzało by gdzie jest Choszczno. Może w końcu w turystyce zaczęło by się kręcić.
OdpowiedzUsuńzgadzam się!
UsuńZaniewska i Buchajczyk to poltyczne ścierwo i popychadła kryminalnych chamów Dodatkowo źle wpływają na wizerunek PO i SLD.
OdpowiedzUsuńWredne su... Faceci trzymajcie się z dala od wrednych kobiet! To ich wina że jest źle bo jest. Pozdrawiam wszystkie powiatowe babochłopy
OdpowiedzUsuńna pohybel wszystkim
UsuńPolityczne ściery zrobiły sobie z powiatu jeden, wielki burdel. a sutenerzy i stręczyciele już zacierają ...slady korupcji politycznych
UsuńCo takiego Starostwo osiągnęło w ostatnich kadencjach jakieś inwestycje itp. Wielkie NIC. Przecież to tylko kosztowna patologia na naszym garbie.
OdpowiedzUsuńŚledź to zakłamany burak,ja na jego gębie widzę obłudę i cyniczność
OdpowiedzUsuńSzkoda tylko, że Panem Jacusiem nikt tak się nie interesuje jak "Opalonym", a przecież jadą na podobnym wózku.
OdpowiedzUsuńDzięki takim kryminalnym knurom coraz większe pogłowie świń przy korycie.
OdpowiedzUsuńPan starosta, to typowy przykład,jak nisko może upaść człowiek.
OdpowiedzUsuń